Boek
‘Taalbeleid en taalondersteuning:
wat werkt?’
Het boek ‘Taalbeleid en taalondersteuning: Wat werkt? Inspiratie en praktijkvoorbeelden uit het hoger onderwijs’ werd voorgesteld tijdens de forumdag van 28 mei 2019. De volledige oplage is uitverkocht, maar hieronder kun je het boek downloaden of online inzien. Meer info: joke.vrijders@arteveldehs.be.
Wij delen graag onze expertise. Dankjewel om correct te refereren.
Forum Taalbeleid Hoger Onderwijs. (2019). Taalbeleid & taalondersteuning: wat werkt? Inspiratie en praktijkvoorbeelden uit het hoger onderwijs. Leuven: LannooCampus.
Klik hieronder in de inhoudsopgave op de titel van een artikel om de bijdrage te lezen.
Woord vooraf: Waarom dit boek?
Inleiding: Taalbeleid is nog steeds ‘hot’
Kris Van den Branden & Lieve De Wachter
1. Wat werkt…
voor het beleid?
- Tien jaar taalbeleid, tien jaar vooruit? Uitdagingen van gisteren, vandaag en morgen
Guido Cajot & Jordi Heeren - Taalbeleid implementeren: gemakkelijker gezegd dan gedaan?
Marieke Vanbuel & Kris Van den Branden - Lesgevers professionaliseren volgens het Kameleon-model
Leen Schelfhout, Gert Vanthournout, Debbie Van Loo & Ann De Roover - Taalontwikkelend lesgeven implementeren: hoe doe je dat?
Joke Vrijders & Pieterjan Bonne - Engels in het hoger onderwijs: a recipe for success
Heleen Vander Beken & Ellen De Bruyne
2. Wat werkt…
in de opleiding?
- Stapsgewijze inbedding van een leerlijn academische taalvaardigheid
Guido Cajot, Mit Leuridan, Wim De Beuckelaer & Marie-Anne Baert - De teksttrainer als methodiek om betere teksten te produceren
Ilse Mestdagh - Het routeboek: een gps bij taaltaken
Ans Hubert - Toegankelijke tools ontwikkelen in samenspraak met vakdocenten Kleuteronderwijs
Marleen Ost & Hanne De Coninck - De Digitaalkit, een online schrijfhulp voor startende leraren lager onderwijs
Martien Geerts & Hilde Vanbrabant - Deviens l’instituteur van de toekomst! Naar een tweetalige lerarenopleiding
Hilde Van Lindt, Ester Magis & Anne Posma
3. Wat werkt…
in de lespraktijk?
- Ik ga op reis en ik neem mee: een scheermes, een kompas en een stafkaart. Over de opbrengsten en valkuilen van technologie in academisch taalonderwijs
Jeroen Lievens - Peerfeedback: leren door te geven
Hilde Rombouts, Wim De Beuckelaer, Dirk Berckmoes, Cedric Vuye & Hubert Nachtegaele - Observeer een peer: een digitaal leerpad naar schrijfsucces
Mit Leuridan & Liesbet Triest - Twee eenvoudige manieren om lessen spreekvaardigheid te innoveren
Jordi Casteleyn
4. Wat werkt…
buiten de lespraktijk?
- Socrates is back: de niet-directieve aanpak bij individuele schrijfcoaching
Jordi Heeren & Fieke Van der Gucht - Samen thuiskomen in taal! Een succesvol buddyproject in een digitaal Taalhuis
Ann Steverlynck - Digitale Schrijfhulp – online ondersteuning tijdens het schrijfproces
Margot D’Hertefelt & Lieve De Wachter - Hoorcolleges volgen – meer dan alleen noteren
Pieterjan Bonne, Joke Vrijders & Jordi Casteleyn - Studeren met dyslexie: de standaardmaatregelen voorbij
Valérie Van Hees
5. Wat werkt…
aan de poort?
- De plaats van taal in het studiekeuzeproces: de Columbus-tool
Jordi Heeren - Voorbereidingstrajecten voor vluchtelingen en anderstalige nieuwkomers
Katrien De Bruyn, Mit Leuridan, Liesbet Triest & Guido Cajot - Taalvoorwaarden bij het toelatingsbeleid onder de loep
Bart Deygers - Is het sop de kool waard? Een onderzoek naar de effectiviteit van beginassessments
Bart Duriez & Geert Speltincx - Taal telt. Taalscreening in het eerste jaar hoger onderwijs om studiesucces te bevorderen
An De Moor & Tom Colpaert
Slotbeschouwing: Wat werkt? Zeven aanbevelingen voor taalvaardigheidsondersteuning
Lisa De Clercq, Lien van Achter & Pieterjan Bonne