Casus en discussie: Van lespraktijk naar taalbeleid en weer terug: inclusief omgaan met talige diversiteit aan de Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen.
Door: David Kums & Kirsten Fivez van de UAntwerpen
In 2022 ontwikkelde de werkgroep diversiteit van de Faculteit Geneeskunde en
Gezondheidswetenschappen van de Universiteit Antwerpen de ‘Adviestekst taalbeleid. Over
taalniveau tijdens stage/opleiding, taalfouten en taalvaardigheid bij examens’. Aanleiding waren
vragen van docenten in verschillende opleidingen over hoe om te gaan met talige diversiteit tijdens
opleiding en stage.
Eerst lichten we de ‘Adviestekst taalbeleid’ toe. We bespreken daarbij zowel de context en de
totstandkoming van de tekst als de beperkingen en de uitdagingen bij de implementatie ervan.
Daarna is er ruimte voor vragen en uitwisseling: wat leert deze casus ons over taalbeleid voeren in
een opleiding?