Discussie: Impact van de ChatGPT-tsunami op meertaligheid?!
Door: Mit Leuridan (UGent), Nico Vanden Abeele (Howest), Jordi Heeren (KU Leuven) & Jan Bleyen (Thomas More)
Je kan er de laatste maanden niet aan ontsnappen: generatieve AI-tools in het algemeen, ChatGPT in
het bijzonder, hebben in sneltempo de wereld veroverd en lijken ook het (hoger) onderwijs te
overspoelen met nieuwe vraagstukken. Wat betekenen dergelijke tools voor de verwachte
competenties, de lespraktijk en de manier waarop we toetsen? Welke gevaren schuilen er in het
gebruik? Bieden AI-tools specifieke opportuniteiten voor taalonderwijs of taalproducten?
Deze inspirerende sessie biedt ruimte voor uitwisseling van praktijkvoorbeelden binnen de context
van meertaligheid, zowel op lesgevers- als op opleidingsniveau. We bespreken de voor- en nadelen
en stellen aan de hand van reflectievragen samen handvatten op om een concrete aanpak te
ontwikkelen.