Forumdag 2012
Effectmeting van taalbeleid
De afgelopen jaren hebben heel wat instellingen hoger onderwijs initiatieven op touw gezet om hun taalbeleid vorm te geven. Maar hoe meten we het effect van taalbeleidsacties die genomen worden om de academische taalvaardigheid van de student te vergroten?
De vierde editie van het Vlaams Forum Taalbeleid en Taalondersteuning buigt zich over het thema Effectmeting van taalbeleid. Gastinstelling is het Centrum voor Taal en Onderwijs van de KU Leuven.
Net zoals vorig jaar gaan we in kleine groepen aan de slag met concrete casussen. Je hebt de keuze uit zes casussen (zie toelichting op de volgende pagina of op het inschrijvingsformulier):
- Casus 1: Hoe toon je het effect aan van online leermiddelen op de taalvaardigheid van de student?
- Casus 2: Hoe kan je het resultaat meten van werken met een woorddossier?
- Casus 3: Welk effect heeft taalondersteuning bij een bachelorscriptie?
- Casus 4: Hoe meet je het effect van een sensibiliserende taalscreening?
- Casus 5: Hoe achterhaal je de impact van een docententraining ’taalontwikkelend lesgeven’?
- Casus 6: Hoe kom je te weten of taalbeleidsacties rond ‘leren noteren’ effect sorteren?