Forumdag 2023
Meertaligheid in 2023, een ‘fait divers’?!
Omgaan met de talige realiteit in het hoger onderwijs
Meertaligheid is meer dan ooit normaal, ook in het hoger onderwijs. Er is een steeds bredere waaier aan thuistalen bij studenten en medewerkers, en het Engels is als onderwijs- en onderzoekstaal niet meer weg te denken. Ook in het werkveld zijn meertalige werkkrachten meer dan ooit gegeerd. Kortom, het Nederlands staat allang niet meer alleen en deelt zijn plaats als voertaal binnen en buiten de lessen. Dat alles is zowel een verrijking als een uitdaging voor het onderwijslandschap.
Op 4 mei 2023 gaat het Forum Taalbeleid en Taalondersteuning Hoger Onderwijs (FTHO) op zoek naar handvatten voor deze diverse, meertalige samenleving. Tijdens de 14de Forumdag zijn we deze keer te gast in Brussel met op het menu een aanbod van goede praktijken en onderbouwde visies, voor u gebundeld in samenwerking met de VUB, Erasmushogeschool en Odisee.
Heb je feedback voor deze editie van de Forumdag? Dan kan je die hier meegeven.
Praktisch
- Datum: 4 mei 2023
- Inschrijvingsprijs: €70
- Locatie: U‑Residence, Boulevard General Jaques 271, 1050 Elsene
- Organiserende instellingen: VUB, Erasmushogeschool & Odisee
Daginvulling
Elke sessie was voorzien van een teaser die je hier kan raadplegen.
Lokaal Groen | Lokaal Oranje | Lokaal Blauw | Lokaal Rood |
KEYNOTE & RONDETAFELGESPREK Meertaligheid in het (hoger) onderwijs: kans, troef en uitdaging Steven Delarue (beleidsmedewerker taal en diversiteit, Onderwijscentrum Gent) Reactie door An De Moor (coördinator talenbeleid, Odisee)
Gevolgd door een rondetafelgesprek Deelnemers: Steven Delarue, An De Moor, Klaas De Proost (opleidingshoofd grad. Programmeren, EhB) en een meertalige student. Moderator: Wim Vandenbussche (coördinator talenbeleid, VUB) | |||
PAUZE | |||
Lezing De relatie tussen meertaligheid, taalvaardigheid en studiesucces in het eerste jaar hoger onderwijs. Jordi Heeren (KU Leuven) | Lezing Focus op groei en motivatie: taaltrajecten Engels en Frans op maat. Hinde De Metsenaere | Casus en discussie Een meerstemmig en inclusief Sint-Lucas Antwerpen… op welke wijze dan ook meertalig? Marjan Engels & | Show-and-tell Thuistalen kwalitatief inzetten op stage: een verhaal in wording. Öznur Karaca (HOGENT)
Show-and-tell “Why learn Dutch anyway”? Joanna Britton (Koninklijk |
LUNCH | |||
KEYNOTE Brussel, een meertalig laboratorium voor de toekomst? Mathis Saeys (VUB)
| |||
Casus en discussie Van lespraktijk naar taalbeleid en weer terug: inclusief omgaan met talige diversiteit aan de Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen. David Kums & Kirsten | Lezing Inclusie voor dove studenten: feit of droom? Bart Verheyden (Doof | Casus en discussie Meertaligheid als troef in het (hoger) onderwijs van de 21ste eeuw: inspiratie uit de educatieve bacheloropleidingen kleuter- en lager onderwijs. Anouk Vanherf & Els | Show-and-tell Modulair en opleidingsspecifiek taalbeleid: leerlijn BA1 op maat van de opleiding Rechten Inge De Cleyn & Eline
Casus en discussie Studierendement bij
Hanne Bongaerts (AP
|
Lezing Een aanpak op maat voor meertalige studenten met taaluitdagingen, geen fait divers! An De Moor & Riet | Lezing (digitaal) Engels als onderwijstaal: Situationele meertaligheid in de lespraktijk. Alexander De Soete | Discussie Impact van de ChatGPT-tsunami op meertaligheid?! Mit Leuridan (UGent), Nico | Casus en discussie Als hogeschool samenwerken over de taalgrens heen: simple comme bonjour? Bram Deraedemaeker |
AFSLUITING EN RECEPTIE |
FOTO’S VAN DEZE EDITIE