27 mei 2021
Onderwijs- en taalondersteuning: een multifocaal verhaal in een nieuwe onderwijsrealiteit
Onderwijs- en taalondersteuning: een multifocaal verhaal in een nieuwe onderwijsrealiteit
De gezamenlijke studiedag van het Forum Taalbeleid en Taalondersteuning Hoger Onderwijs en het Lerend Netwerk van Onderwijsondersteuners (LNO²) kon in 2020 niet doorgaan door de coronapandemie. Die pandemie zorgde ervoor dat het hele onderwijslandschap een drastische gedaanteverandering onderging. Online en blended onderwijs werden gemeengoed, en lesgevers moesten daardoor halsoverkop hun vakken herontwerpen. Meer dan ooit ontstond de noodzaak aan onderwijsondersteuning om in die omstandigheden een krachtige leeromgeving te behouden en verder uit te bouwen. De basisprincipes van een goede didactiek blijven daarbij essentieel, maar de klemtoon ligt net iets meer op talige en digitale vaardigheden. Denk maar aan het belang van een heldere communicatie, een duidelijke structuur, interactieve werkvormen, enz. Onderwijs- en taal(beleids)ondersteuners kunnen lesgevers dan ook elk vanuit hun eigen expertise en/of samen een houvast bieden.
Op 27 mei 2021 kijken LNO² en FTHO door de multifocale bril en gaan op zoek naar inspirerende voorbeelden van krachtige leeromgevingen in deze nieuwe tijden, of die nu online, on campus of hybride gecreëerd worden. Die goede praktijken tonen we op een studiedag met een focus op toekomstgericht onderwijs en nieuwe vormen van ondersteuning.We nodigen je uit een abstract in te dienen. Welke goede praktijken van een onderwijsondersteuner zijn interessant voor een taalondersteuner en vice versa, binnen …
– de ondersteuning van docenten:
– de ondersteuning van opleidingen:
– de samenwerking tussen onderwijs- en taalondersteuners, en onderwijsbeleid:
We bieden de mogelijkheid aan om je verhaal te brengen in één van de volgende presentatievormen. (De praktische invulling van die presentatievormen is afhankelijk van de geldende coronamaatregelen in mei 2021):
Praktisch
De studiedag vindt plaats op donderdag 27 mei 2021 in Gent of online. Dien je abstract in voor 15 januari 2021.