Forumdag 2021
Onderwijs- en taalondersteuning: een multifocaal verhaal in een nieuwe onderwijsrealiteit
Op 27 mei 2021 vond de gezamenlijke, online studiedag van het Lerend Netwerk van Onderwijsondersteuners (LNO²) en het Forum Taalbeleid en Taalondersteuning (FTHO) plaats. De presentaties en opnames komen zo snel mogelijk op deze website. Je kan ze ondertussen al bekijken op www.lno2.be/congres.
Programma
Lokaal 1
-
Aanmeldperiode
-
-
Verwelkoming (prof. dr. Ilse De Bourdeaudhuij, Directeur Onderwijs UGent)
-
-
Keynote: Ook bij technologie-ondersteund lesgeven mag niet vergeten worden hoe geleerd wordt (Tim Surma, Thomas More)
-
-
Pauze
-
-
Workshop: Hoe kunnen maatschappijbetrokken onderwijs en academisch talenonderwijs elkaar versterken? (VUB)
-
-
Middagpauze
-
-
Workshop: Feedback tegen falen, of groeien zonder grenzen? (AP Hogeschool)
-
-
Pauze
-
-
Workshop: Een extracurriculaire cursus om academische prestaties van studenten te stimuleren om betere studenten in het hoger onderwijs te worden, een briljant idee? (Thomas More)
-
-
Afsluitmoment
-
Lokaal 2
-
Aanmeldperiode
-
-
Verwelkoming (prof. dr. Ilse De Bourdeaudhuij, Directeur Onderwijs UGent)
-
-
Keynote: Ook bij technologie-ondersteund lesgeven mag niet vergeten worden hoe geleerd wordt (Tim Surma, Thomas More)
-
-
Pauze
-
-
Lezing : Gedifferentieerd inzetten op startcompetenties hoger onderwijs (Arteveldehogeschool)
-
-
Lezing: Hoe motiveer je studenten om te werken aan taalvaardigheid? Hoe betrek je de opleiding hierbij? Maatwerk! (EhB & CVO Semper)
-
-
Middagpauze
-
-
Lezing: Taal en ingenieurs: blind getrouwd, perfecte match? (UHasselt en KULeuven)
-
-
Lezing: Beroepsproducten in hoger onderwijs. Motor voor onderzoekend handelen en professionele taalvaardigheid. Of omgekeerd? (HOGent)
-
-
Pauze
-
-
Lezing: Digital storytelling als een instructional tool in online design (KULeuven)
-
-
Lezing: Handvatten voor online hoorcolleges en digitaalontwikkelend lesgeven (Arteveldehogeschool)
-
-
Afsluitmoment
-
Lokaal 3
-
Aanmeldperiode
-
-
Verwelkoming (prof. dr. Ilse De Bourdeaudhuij, Directeur Onderwijs UGent)
-
-
Keynote: Ook bij technologie-ondersteund lesgeven mag niet vergeten worden hoe geleerd wordt (Tim Surma, Thomas More)
-
-
Pauze
-
-
Lezing: De impact van een peer-tutoring traject op de academische competenties van logopediestudenten (UGent)
-
-
Lezing: Spreken, schrijven, zien en groeien: assessment for learning en de taligheid van feedback (Thomas More)
-
-
Middagpauze
-
-
Lezing: Framework van de taalmindset: motor voor een onderzoeksgeïnformeerd en effectief (vreemde)taalonderwijs (UCLL)
-
-
Lezing: De geautomatiseerde leeromgeving PAZAPA (KULeuven)
-
-
Pauze
-
-
Lezing: Bevorderen van de ontwikkeling van de academische taalvaardigheid in bacheloropleidingen wetenschappen (KULeuven)
-
-
Lezing: De leerlijn onderzoeksvaardigheden door een talige bril bekeken (EhB)
-
-
Afsluitmoment
-
Lokaal 4
-
Aanmeldperiode
-
-
Verwelkoming (prof. dr. Ilse De Bourdeaudhuij, Directeur Onderwijs UGent)
-
-
Keynote: Ook bij technologie-ondersteund lesgeven mag niet vergeten worden hoe geleerd wordt (Tim Surma, Thomas More)
-
-
Pauze
-
-
Lezing: Learning analytics in de praktijk (KULeuven)
-
-
Lezing: Hoe kan een digitaal datagestuurd monitoringsysteem de continue dialoog over onderwijskwaliteit faciliteren en stimuleren? (UGent)
-
-
Middagpauze
-
-
Lezing: Onderwijsprofessionalisering op maat: Teacherlab, Blitzbezoek en Design Class (Howest)
-
-
Lezing: Lezen met begrip: professionalisering in leergemeenschappen (UCLL)
-
-
Pauze
-
-
Afsluitmoment
-
Lokaal 5
-
Aanmeldperiode
-
-
Verwelkoming (prof. dr. Ilse De Bourdeaudhuij, Directeur Onderwijs UGent)
-
-
Keynote: Ook bij technologie-ondersteund lesgeven mag niet vergeten worden hoe geleerd wordt (Tim Surma, Thomas More)
-
-
Pauze
-
-
Workshop: Presenteren met het Presentatiespel: 70+ presentatieoefeningen voor gedifferentieerd onderwijs. (TU Delft)
-
-
Middagpauze
-
-
Show-and-tell: Heterogeniteit beantwoorden met een heterogene aanpak: blended leren voor journalisten in opleiding (KULeuven)
-
-
Show-and-tell: Samen evalueren aan de hand van BACA (PXL)
-
-
Show-and-tell: Professionaliseringstraject didactiek in anderstalige opleidingsonderdelen: hands-on op weg met de CLIL-methodiek (HOGent en EhB))
-
-
Pauze
-
-
Show-and-tell: Samen aan de slag! Een online doorschrijfweek voor scriptiestudenten ( UAntwerpen)
-
-
Show-and-tell: Online leerpaden 'academisch Nederlands' op maat van (specifieke noden van) studenten in verschillende opleidingen (VUB)
-
-
Show-and-tell: Soft is the new hard. Een leerlijn communicatievaardigheden (LUCA)
-
-
Afsluitmoment
-
Lokaal 6
-
Aanmeldperiode
-
-
Verwelkoming (prof. dr. Ilse De Bourdeaudhuij, Directeur Onderwijs UGent)
-
-
Keynote: Ook bij technologie-ondersteund lesgeven mag niet vergeten worden hoe geleerd wordt (Tim Surma, Thomas More)
-
-
Pauze
-
-
Versterk mijn project: Bachelorproof evalueren via portfolio-assessment en criteriumgericht interview. (Thomas More)
-
-
Versterk mijn project: Enthousiast levenslang leren: Samen werken aan taalkracht (Arteveldehogeschool)
-
-
Versterk mijn project: Taal & soft skills in Juridisch-administratieve Ondersteuning (EhB)
-
-
Middagpauze
-
-
Versterk mijn project: Op weg met didactische impulsen, Taalontwikkelend Lesgeven inbegrepen. Een professionaliseringstraject aan twee hogescholen (EhB en HOGent)
-
-
Versterk mijn project: Curriculum Support voor opleidingsteams: van projectmatige initiatieven naar een geïntegreerde benadering (VUB)
-
-
Pauze
-
-
Versterk mijn project: Ondersteuningsaanbod voor anderstalige studenten in hogeschool (VIVES)
-
-
Versterk mijn project: Studenten met Nederlands als tweede taal: een apart verhaal? (UAntwerpen)
-
-
Afsluitmoment
-