Forumdag 2013
Taalsterk naar de bachelorproef
De vijfde editie van het Vlaams Forum Taalbeleid en Taalondersteuning buigt zich over het thema ‘Taalsterk naar de bachelorproef’.
We richten ons vooral tot collega’s die bezig zijn met de bachelorproef zelf of de voorbereiding er naartoe. Collega’s die daaromtrent initiatief willen nemen of genomen hebben in het hoger onderwijs zoals taalbeleidcoördinatoren, diversiteitscoördinatoren, studiebegeleiders, taaldocenten, vakdocenten die verantwoordelijk zijn voor een talig aspect, onderzoekers en opleidingscoördinatoren.
De sprekers en begeleiders van dienst zijn alle medewerkers van het Forum. Je vindt hun namen onderaan deze uitnodiging.
Gastinstelling dit jaar is HUB-KAHO. Het forum vindt plaats in de Campus Stormstraat in Brussel op dinsdagvoormiddag 14 mei 2013 van 9.00uur tot 13.00uur.
Het programma ziet er als volgt uit:
9.00uur | ONTVANGST | ||
9.30uur — 10.00uur | INLEIDING | ||
10.10uur ‑11.10uur | WORKSHOP 1 Kijkwijzers en score | WORKSHOP 2 Leerlijn naar bachelorproef
| WORKSHOP 3 Begeleiden van studenten naar bachelorproef |
11.20uur — 12.20uur | WORKSHOP 2 Leerlijn naar bachelorproef | WORKSHOP 3 Begeleiden van studenten naar bachelorproef | WORKSHOP 1 Kijkwijzers en score |
12.30uur - 13.00uur | PLENUM (met een 3‑tal ‘watchers’ die reflecteren op wat ze gehoord hebben: Leen Engelen (KHLim), Greet Decin (KHLeuven), …) |
Je kunt twee keer kiezen uit drie workshops:
- WORKSHOP 1: Hoe help je je opleiding vorm te geven aan een leerlijn?
Een leerlijn is een beredeneerde opbouw van tussendoelen en inhouden naar een einddoel. Tot daar de theorie. Maar hoe begin je daaraan? En: hoe optimaliseer je een leerlijn? Aan de hand van een casus gaan we onder meer dieper in op zin en onzin van mogelijke deeltaken naast de formulering van kernvragen rond de opbouw van een mondelinge en schriftelijke leerlijn.
- WORKSHOP 2: Hoe beoordelen docenten de communicatieve vaardigheden in een bachelorproef?
Waarover struikel je als lezer van een bachelorproef? Wat zijn de talige criteria bij de beoordeling en hoeveel gewicht hangen we eraan? Hoe verwoord je dat een student geslaagd is voor een aspect ‘taal’ of voor de ‘opbouw van een eindproefrapport’? Maar we verdiepen ons ook in (het denkproces van) kijkwijzers in allerlei soorten en maten.
- WORKSHOP 3: Hoe help je niet-taaldocenten om studenten een kwaliteitsvol product te maken?
Hoe geef je duidelijke instructies vooraf en tijdens het schrijfproces? Hoe bied je digitale taalbronnen aan & hoe zorg je ervoor dat een student terecht komt bij deze bronnen? En wat te denken van feedback voor, door en voor studenten via bijvoorbeeld buddywerking of peer to peer-evaluaties?
Taalsterk naar de bachelorproef - getuigenissen van studenten en docenten