Deze sessie omvat 2 show-and-tells:
1. OM(G)! Curriculumredesign in functie van het afleveren van taalsterke co-managers
Diane Debruyne & Stefanie Sercu (Howest)
De (anders)talige competenties van instromende studenten in de bacheloropleiding Organisatie en Management (OM, vroeger Office Management) kenmerken zich door een grotere diversiteit dan voorheen. De opleiding nam dit vraagstuk mee in haar geplande curriculumvernieuwing binnen de opleidingsvisie ‘Organize, Manage, Grow’.
Concreet hadden we daarbij volgende doelstellingen:
- Een duurzaam en future proof curriculum ontwikkelen waarbij we studenten afleveren die de gewenste (talige) competenties bezitten (ic. B2) en een bijhorende leerlijn taal ontwikkelen.
- Bij elke stap van dit proces de stakeholders systematisch betrekken.
In deze sessie willen we onze aanpak en bevindingen uitwisselen met de deelnemers en op een open manier in dialoog gaan met opleidingen die geconfronteerd worden met gelijkaardige uitdagingen.
2. De journalist als talige topsporter
Kim Ponsaerts (Erasmushogeschool Brussel)
Welke talige vaardigheden verwacht de Nederlandstalige mediasector van beginnende journalisten? Wat zijn de taalcompetenties van de toekomst en wat is het belang van meertaligheid? Om hiernaar te peilen, verstuurde de opleiding Journalistiek aan de Erasmushogeschool een bevraging naar al haar mediapartners.
De opleiding zal de resultaten voorleggen in een show-and-tell en gaat graag aan de slag met de input en feedback van de deelnemers.
Het is de bedoeling om, na verder overleg met studenten en het team van Journalistiek, alle uitkomsten en aanbevelingen te verwerken in de leerlijn Taal.