Lezing 12: De leerlijn onderzoeksvaardigheden door een talige bril bekeken (EhB)
sprekers: Els Plas & Sarah Van Bulck
De opleiding Biomedische Laboratoriumtechnologie (BMLT) van de Erasmushogeschool Brussel besloot in 2018–2019 om haar leerlijn onderzoeksvaardigheden taalproof te maken. Binnen de leerlijn onderzoeksvaardigheden moeten de studenten immers zowel vlot kunnen presenteren als correct en samenhangend schrijven. Uitgangsprincipe was dat de leerlijn taal al goeddeels bestond, maar nog vaak onzichtbaar was. De opleiding bracht daarom alle bestaande taken in kaart, inclusief de wijze van evaluatie, instructies en feedback. De inventarisering van taaltaken legde inderdaad een aantal lacunes bloot, waaronder de nood aan sjablonen, expliciete instructies maar ook de veelheid van bepaalde taken.
In de lezing gaat BMLT enerzijds in op hun werkwijze om een taalleerlijn te integreren in de leerlijn onderzoeksvaardigheden, en anderzijds op de veranderingen die doorgevoerd zijn in het curriculum sinds het zichtbaar maken van de taalleerlijn.
Lokaal 3
—