Lezing: Digital storytelling als een instructional tool in online design (KULeuven)
sprekers: Lien Castelein, Elke van der Stappen & Remco van Schadewijk
Hoe kan je instructional design rijmen met digital storytelling? Digital storytelling wordt regelmatig gebruikt in het ontwerpen van educatieve multimedia, maar blijft vaak aan de oppervlakte en staat teveel los van de rest van het onderwijsontwerp. Hoe kan je de principes van digital storytelling doordacht vertalen naar een (online) cursus als geheel en rijmen met instructional design principes om een attractieve, creatieve en effectieve online cursus te bouwen?
Na 7 jaar experimenteren, 22 MOOC’s en meer dan 250.000 wereldwijde deelnemers hebben we heel wat lessen getrokken. Hierbij ervaarden we een spanning tussen het ondersteunen van creativiteit bij docenten en tegelijk oog te blijven hebben voor effectiviteit. Dit heeft ertoe geleid dat we naast het ABC-learning design als course design, elementen van digital storytelling hieraan toegevoegd hebben. Zo kunnen we de vonk bij de docenten aanwakkeren en studenten meenemen in een intrigerend online verhaal.
In deze sessie willen we verkennen welke elementen van storytelling je kan gebruiken bij het ondersteunen van het ontwerp van creatief en didactisch verantwoorde online cursussen en tonen hoe wij hiermee aan de slag zijn gegaan.
Download de presentatie
Lokaal 2
—