Lezing: Spreken, schrijven, zien en groeien: assessment for learning en de taligheid van feedback (Thomas More)
spreker: Jan Bleyen
Dat feedback een essentiële spil is in effectief onderwijs, staat al enkele decennia als een paal boven water. In onze hogeschool stimuleren we daarom al vele jaren een sterke feedbackcultuur in opleidingen. Korte feedbackloops van feedup, feedback en feedforward zijn de groeimotoren waarmee studenten in ons onderwijs vooruitgang kunnen boeken. Dat het geven van rijke feedback geen eenvoudige klus is, is echter ook al geruime tijd geweten. Goede feedback formuleren vraagt tijd en heel wat verbale inspanning van docenten en gaat bovendien ook nog eens al te snel verloren van zodra er ook ‘punten’ gegeven worden. Elke deelnemer aan de LNO2-FTHO studiedag kent wellicht de moeizame zoektocht naar manieren of tools die deze drempels kunnen verlagen/wegnemen en die een goede verankering van feedback in het leerproces tot stand brengen. Sinds de start van het huidige academiejaar maken behoorlijk wat opleidingen in onze hogeschool gebruik van FeedPulse, een digitale feedbacktool die we in ons LMS geïntegreerd hebben en die als hoofddoel nastreeft ‘lineair leergedrag te stimuleren’. In FeedPulse zijn studenten zelf eigenaar van de tijdig gekregen feedback, maar blijft de controle toch bij de docent. De tool is verfijnd maar eenvoudig in gebruik, met behoorlijk succes tot gevolg: de gebruikscijfers zijn op één semester ongeveer 3 keer groter dan het oorspronkelijk ingeschatte gebruik voor het hele academiejaar. In mijn bijdrage aan de studiedag zou ik graag stilstaan bij een korte voorstelling van de tool en ons geadviseerd gebruik ervan, enkele voorbeelden van goed gebruik door docenten en de plaats die we FeedPulse geven binnen het concept van ‘assessment as learning’. Daarnaast wil ik ook expliciet inzoomen op het inherent talige karakter van feedback en hoe FeedPulse precies die taligheid maximaal laat renderen. Aangezien goed gebruik van de tool de rijkdom van mondelinge feedback weet te verzoenen met de traceerbaarheid van schriftelijke feedback in combinatie met visuele ondersteuning, lijkt het succes van FeedPulse in onze school aan te tonen dat een performante feedbackcultuur best geënt wordt op de gecombineerde sterktes van mondelinge en schriftelijke communicatie en visuele steun.
Lokaal 3
—