Deze sessie omvat 2 show-and-tells:
Berdien Debal — Jolien Smet (HOGent)
Verbaal agressieve zorgvragers, manipulerende leden van het zorgteam, interculturele conflicten en emotioneel geladen gesprekken over rouw, verslaving en gender zijn maar een greep uit de communicatieve uitdagingen die de health care managers van morgen moeten kunnen trotseren. In het derde jaar van de opleiding health care management aan de HOGENT worden de talen Nederlands, Frans, en Engels samen aangeboden in één overkoepelend opleidingsonderdeel. Geen klassieke taallesjes, maar concrete rollenspelen en simulaties die naadloos aansluiten bij de realiteit. Bij deze hands-onaanpak met onder andere co-teaching hoort ook een authentieke evaluatievorm waarbij we een medische praktijk nabootsen en improvisatie-acteurs de rol van zorgvragers en collega’s laten spelen.
Joanna Britton (Koninklijk Conservatorium Antwerpen)
“It’s not always easy to understand the ‘common conversation’” in een meertalige omgeving. Maar wat is de rol van networking binnen het hoger onderwijs in de kunsten? Hoe kunnen studenten leren om deel te nemen aan deze ‘common conversation’ in meerdere talen en taalregisters, terwijl ze ook naar academisch en artistiek succes streven? En hoe kunnen docenten en de bredere schoolgemeenschap studenten ondersteunen in dit proces?
Deze presentatie biedt een antwoord op de vragen aan de hand van praktijkgericht onderzoek door middel van observaties en interviews afgenomen op het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, met een reflectie die kan worden toegepast in andere vakgebieden en (taal)contexten.