Lezing: Taal en ingenieurs: blind getrouwd, perfecte match? (UHasselt en KULeuven)
sprekers: Karine Evers (UHasselt) & Jeroen Lievens (KU Leuven)
Taal en ingenieurswetenschappen? Nee, liefde op het eerste gezicht kan je het niet noemen. Maar toch worden ze in hedendaagse ingenieurscurricula meer en meer aan elkaar gekoppeld. Ze lijken erg verschillend, en het water is soms diep, maar misschien is hun match toch doordachter dan hij lijkt. Dat is althans wat we in deze presentatie argumenteren: dat taalvakken en ingenieurswetenschappen best met elkaar kunnen leven. Sterker nog: dat ze elkaar rijker maken en doen groeien. We stellen voor hoe we taalonderwijs en ‑beleid aanpakken in de opleiding Industriële Ingenieurswetenschappen op Campus Diepenbeek, gezamenlijk ingericht door UHasselt en KU Leuven. Moeilijke momenten waren (en zijn) er zeker, maar de sleutel tot langdurig succes lijkt toch dit te zijn: het principe van geïntegreerd en interactierijk taalonderwijs, gebaseerd op authentieke taaltaken relevant voor professionele en academische contexten, in een blended leeromgeving. We lichten het curriculum toe en zoomen in op een specifieke case, met name de bijzondere relatie tussen opleidingsonderdelen Rapportering en Statistiek. Van deze twee onderzoeken we ook, exemplarisch, wat de impact was van de pandemie op hun relatie – en welke strategieën ze ontwikkelden om deze crisisperiode het hoofd te bieden.
donwload de presentatie a Download de presentatie b
Lokaal 2
—